<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-TNV24CD" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

De test: hoe goed is SOLIDWORKS VR?

Onze expert Jeroen Maas nam de proef op de som: Virtual Reality in SOLIDWORKS. In een eerdere blog beschreef hij al hoe je VR gebruikt in SOLIDWORKSDat is mogelijk sinds SOLIDWORKS 2019 Service Pack 1. Gewapend met een Oculus Rift-bril en twee handcontrollers stapte Jeroen onlangs de virtuele wereld in. Hoe dat beviel? Zijn ervaring lees je in deze blog.

1

Wat heb je nodig?

Voor de test gebruik ik een Oculus Rift-bril met twee handcontrollers. Ik open een demomodel van de Hawaii-telescoop die SOLIDWORKS gebruikt als referentiemodel voor de 2019-release.

 34

 SOLIDWORKS VR werkt met de Oculus Rift-bril (links) en de HTC Vive (rechts). 

De virtuele wereld in

Na het laden zie ik de telescoop in de verte op een berg staan. Mijn handcontrollers zijn zichtbaar in de virtuele omgeving. Ze volgen mijn handbewegingen en laten virtuele blauwe en groene laserstralen zien waarmee ik objecten kan aanwijzen en vastpakken. In deze wereld kan ik 360 graden om mij heen kijken.

In de verte zie ik de telescoop staan. Om dichterbij te komen wijs ik met de laserstraal en druk ik op de knop. FLITS. Op een magische manier teleporteer ik naar de telescoop. Een bijzondere ervaring.

5

Binnen in de telescoop

Plots sta ik in de telescoop. Ik kijk om me heen en zie de staalconstructie van binnen. Het ziet er ingewikkeld en groot uit. Ik voel me klein in verhouding tot deze gigatelescoop. Het voelt alsof ik er echt ben. Normaal wordt in eDrawings het model op het scherm getoond maar nu zit ik er midden in. Waanzinnig!

 2 

Een kijkje in de werkplaats

Door de controllers te gebruiken, verken ik de verschillende ruimtes van de telescoop en kom in een werkplaats. Er staan allerlei machines, een werkbank, kasten en een hijswerktuig. Met de handcontrollers kan ik onderdelen tijdelijk verbergen om de achterliggende onderdelen te zien. Ik kan ook onderdelen oppakken om ze van alle kanten te bekijken.

 63

De echte controller (links) en de virtuele controller (rechts). 

VR biedt mooie vergezichten

Ik eindig mijn virtuele uitstapje op de stalen balustrade aan de buitenkant van de telescoop. Van grote hoogte kijk ik naar de berg waar de telescoop op staat. Het is een fantastische ervaring om SOLIDWORKS-modellen op deze manier te kunnen bekijken en beleven! De Virtual Reality-mogelijkheden van eDrawings hebben mij zeer zeker overtuigd. Deze nieuwe optie in SOLIDWORKS 2019 biedt geweldige kansen voor de toekomst van product design en klantbeleving! 

Zelf zien?

Wil je zelf een indruk krijgen? Bekijk dan deze video van SOLIDWORKS over Extended Reality (XR) om te zien hoe het werkt. Extended Reality is de verzamelnaam voor Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality. Door de razendsnelle ontwikkeling van betaalbare technologie is het creëren van overtuigende ervaringen makkelijker dan ooit. De komende jaren zal VR waarschijnlijk nog toegankelijker worden. 

Wil je meer weten over VR in combinatie met SOLIDWORKS? Bijvoorbeeld om je ontwerpen virtueel aan klanten te presenteren? Bel ons in Nederland op 0418- 510 557 of in België op 053 – 608 138. In beide gevallen menukeuze 2. Ben je al klant van Design Solutions? Neem dan gerust contact op met je accountmanager.