<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-TNV24CD" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hoe combineer je solid en surface modelling met 3D printen? 

De meeste SOLIDWORKS modellen worden gemaakt op basis van Solid bodies. Maar er is ook een andere optie: Surface modelling. In deze blog leg ik je uit hoe je deze twee technieken toepast. En tegelijkertijd los ik een praktisch probleem op door een zelf ontworpen kabelklem te 3D printen.

Wat is het verschil tussen solid modelling en surface modelling?

Solid bodies zijn als het ware gevuld, en surface bodies hebben geen vulling of dikte.

Of anders gezegd: eigenlijk is elk Solid body een Surface body die een volume volledig omsluit en daarom als een massief body weergegeven kan worden.

Om dit te zien kan je eenvoudig een kubus tekenen en dan 1 vlak verwijderen met de functie Delete Face. Je ziet in de feature tree dat er dan geen Solid body meer is, maar een Surface body.

Op het moment dat we Solid bodies en Surface bodies combineren in 1 part dan is dat hybride modelleren.

Wat bedoel ik met Hybride Modelleren 1

Wat bedoel ik met Hybride Modelleren 2

 

Waarvoor kan je hybride modelleren inzetten?

Persoonlijk pas ik hybride modelleren toe als ik van een Solid body een deel wil afsnijden zodat er een mooi gekromd oppervlak aan het Solid body ontstaat. Dit soort vormen zijn vaak lastiger te maken met Solid modelleren.

Een voorbeeld hiervan heb ik laatst nog voor mijn thuiskantoor gemaakt. Ik ergerde mij aan alle kabels die iedere keer op de grond vielen als ik mijn laptop verplaatste. Ik legde de kabels wel terug, maar dan gebeurde natuurlijk precies hetzelfde. Na een aantal keer onder het bureau kruipen besloot ik het heft in eigen handen te nemen ...

Ontwerp je eigen kabelklem

Toen kwam het idee voor het maken van een kabelklem, die ik natuurlijk ook wel ergens in een winkel kon kopen, maar dan niet zo mooi en precies op maat voor wat ik nodig heb . Het gaf mij ook een mooie reden om de 3D printer weer eens aan te zwengelen.

Het eerste concept was ruw, maar functioneel. De sleuven lopen taps toe. Zo gaan de kabels er strak in en vallen ze er niet meer uit. Einde ergernis, maar we gaan de kabelklem nog iets mooier maken!

Kabelklem 2

Kabelklem 1

Lofted Surface

Lofted Surface icon

Om de zichtkant er wat mooier er uit te laten zien voeg ik een organische vorm toe. Dat doe ik door middel van hybride modelleren. Ik kies voor een Lofted Surface feature. Net als bij een Solid Loft heb je meerdere schetsen nodig om de surface body te maken.

Verbind de schetsen met de Lofted Surface door de schetsen in de juiste volgorde te selecteren.

Kabelklem 4

Kabelklem 3

Snijden met een Surface body

Je kunt een Solid body snijden met een Surface body. Daarvoor heb ik de feature Cut With Surface gebruikt. Een feature met weinig opties omdat je alleen het Surface kiest waarmee je wilt snijden en dan de snijrichting.

Kabelklem 6

Kabelklem 7

 

Finishing touches

Om het model af te maken verwijder ik het Surface body en voeg ik nog wat fillets toe. Ook plaats ik nog twee zeskant kamertjes om de klem via moeren vast te kunnen schroeven.

Kabelklem 8

 

En dan nu naar de 3D printer!

Leuk zo’n virtueel 3D model, maar daarmee vallen nog steeds de kabels van mijn bureau. Tijd voor een echt model. Ik sla het part op als een *.STL bestand om het naar mijn 3D printer sturen. In het printerprogramma bepaal ik hoe ik deze exact geprint wil hebben.

Door het model liggend te printen heb ik enkel ondersteuningsmateriaal nodig voor het openhouden van de zeskant gaten en daardoor ook minder nabewerking aan het model.

Kabelklem 9

IMG_20200412_193447-1

734

IMG_20200413_183655

Zo, dat is weer één frustratie minder in het leven!

Meer weten?

Wil jij ook complexere vormen in je ontwerp kunnen toepassen? Misschien is de Complexe Vormen training iets voor je.

Wil je ook leren hoe je geschikte ontwerpen maakt voor 3D printen? Neem dan contact op met ons zusterbedrijf Layertec of neem een kijkje op hun blog.