<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-TNV24CD" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tijd voor verandering: de voordelen van digitale transformatie

Vastgeroest in oude gewoontes? Je kunt er niet altijd iets aan doen, want je brein doet immers het liefst dingen op de automatische piloot. En waarom zou je iets aanpassen als het werkt, toch? Maar wat als je efficiënter kunt werken én de nauwkeurigheid op een simpele manier kunt verhogen? Dan wordt het tijd om je open te stellen voor – nog meer – digitale transformatie. Kortom, omarm (nieuwe) digitale technologieën en zorg dat je niet meer achter de feit aanloopt, maar juist voorop.

In dit artikel gaan we in op wat digitale transformatie is en wat de belangrijkste voordelen zijn voor jouw organisatie.

Eerder schreven we al over:

- De rol van medewerkers in de digitalisatie van je bedrijf

- Investeringen in digitalisatie groeien. Quick-wins om bij te blijven!

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie is niets minder dan digitale technologieën toevoegen aan je bedrijfsprocessen. Eigenlijk is het heel simpel: digitale transformatie is essentieel om je concurrenten bij te benen en aan de verwachtingen van je klanten te voldoen.

Digitalisering ziet er niet voor elke organisatie hetzelfde uit. Voor sommigen kan het antwoord zo eenvoudig zijn als het omwisselen van pen en papier naar een online spreadsheet. Terwijl voor andere organisaties het doel is om elk deel van de organisatie te digitaliseren. Wat je doel ook is, kies voor wat bij jouw organisatie past.

Het is tijd om te bepalen op welke manier technologie bestaande processen optimaliseert en hoe je juist nieuwe processen creëert, wat uiteindelijk leidt tot verhoogde inkomsten. Maar het gaat niet alleen om inkomsten, er zijn meer voordelen van (volledig) digitaal gaan. BenefitsofDigitalTransformation-BlogImage1

Digitale transformatie voor organisaties: de 3 belangrijkste voordelen

 

1. Betere communicatie bevordert de samenwerking tussen collega’s

Ruis op de lijn. Als communicatie binnen een organisatie moeizaam verloopt, zie je dit vaak terug in andere processen. Een sterke verbinding tussen collega’s helpt om kostbare fouten te verminderen en werkzaamheden soepel te laten verlopen. Wanneer bijvoorbeeld gegevens handmatig worden gedeeld, is de foutmarge groter dan wanneer je kiest voor een digitale oplossing.

Het automatiseren en digitaliseren van interne bedrijfsprocessen verhoogt de productiviteit en verbetert de klantervaringen. En collega’s die effectief samenwerken zijn productiever. Daarnaast hebben ze meer tijd voor creativiteit en het toevoegen van waarde. Win-win!

2. Toekomstige digitale groei mogelijk maken én een hogere bedrijfsflexibiliteit

Eigenlijk klinkt het heel logisch, digitale processen zorgen ervoor dat je gemakkelijk anticipeert en je aanpast aan veranderingen. Digitale transformatie biedt ook betere mogelijkheden om te plannen, te implementeren en voor het uitwerken van nieuwe strategieën.

We blikken er liever niet op terug, maar geen enkele organisatie had de coronapandemie kunnen voorspellen of zich erop kunnen voorbereiden. Maar afhankelijk van de genomen digitale transformatie binnen je organisatie, werden er snel aanpassingen gedaan. Covid-19 had op veel bedrijven een grote impact, maar met name de digitaal vaardige bedrijven waren niet snel uit het veld geslagen. Uiteindelijk heeft Covid een enorme impact gehad op bedrijven om sneller dan ooit digitale technologieën in te gaan zetten.

Daarnaast zien organisaties – meer dan ooit – in dat het noodzakelijk is om wendbaar te zijn en zich voor te bereid op de toekomst. Ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat bedrijven meer en meer digitale technologie inzetten om het beste te halen uit bestaande middelen én hun mensen.

3. Verhoogde efficiëntie en productiviteit

Een goed begin is het halve werk. Het verzamelen van goede data is namelijk een belangrijk onderdeel van digitale transformatie. Data vanuit je organisatie en klanten is wat benzine is voor je auto; zonder kom je niet ver. Gegevens en analyses zorgen ervoor dat je juiste beslissingen maakt en daardoor de efficiëntie verbetert.

Het gebruik van goede data in het juiste deel van een proces zorgt voor betere informatie en nauwkeurigheid. Het verbinden van gegevens en het automatiseren van taken binnen je organisatie verhoogt zowel de operationele als economische efficiëntie. En wat dacht je van de klantervaringen? Die worden uiteraard beter omdat de levertijd korter is en fouten worden verminderd. Collega’s zijn productiever en zijn meer happy met hun baan.

Dus waar wacht je nog op?

Lees verder en ontdek wat jouw digitale voordelen kunnen zijn als je werkt met software als DriveWorks.

DriveWorks-benefits-of-digital-transformation-banner

Hoe profiteren klanten van Visiativ van digitale transformatie middels DriveWorks?

Voor vele producenten is DriveWorks onmisbaar als je bezig bent met het ontwerpen van maatwerk. Help klanten sneller en zorg dat je engineers tijd overhouden voor onderscheidende innovatie.

Een greep uit de voordelen die onze klanten noemen over Driveworks:

  • Tijdsbesparing: het maken van een 3D-tekening van gespecificeerde onderdelen gaat een stuk sneller. Soms tot wel 10 keer sneller.
  • Foutmarge verkleinen: Het verlagen van fouten tijdens het productieproces.
  • Automatische generatie: van nauwkeurige en relevante documenten. Ze worden ook nog eens voor je geordend.
  • Verkoop sneller: doordat de klant direct een preview van het eindproduct ziet, stel je het product samen en genereer je een offerte.

Nieuwsgierig naar verhalen van onze klanten? Badotherm gebruikt meerdere oplossingen van Visiativ, waaronder DriveWorks Pro. Bekijk de referentie van Badotherm.